Teljesen megszokottnak számít, hogy utazhatunk első- és másodosztályú kocsiban is, de egy olyan országban, ahol kivételesen ügyelnek a kiszolgálás minőségére, felmerülhet a kérdés: mégis mire számíthatunk? Tapasztalható egyáltalán bármilyen különbség a két osztály között?

Az abszolút kényelemre törekvő japánok, minden apró részletre odafigyelnek, hogy maradandó élményben legyen része a vendégeknek – legyen szó akár egy vendéglátóhelyről, akár egy vonatútról. Az első dolog, ami szembetűnő lehet, hogy a 2. osztály helyett “Ordinary” a kocsi elnevezése, míg az 1. osztály sem kapott ilyen kirívó nevet, egyszerűen “Green” kocsinak nevezik. Már az úgymond alacsonyabb kategóriájú kocsikban sem szenvedünk hiányt tisztaságban vagy kényelemben, mégis megfigyelhető néhány különbség a két kategória között. A zöld (Green) kocsik ülései példának okáért szélesebbek és egy sorban összesen 2-2 ülés található egymás mellett, ellentétben a másik osztály 3-as elrendezésével. Az ülések a zöld kocsikban ráadásul szélesebb kartámasszal is rendelkeznek, kihajtható lábtartóval és összességében nagyobb lábtérrel.

green_shinkansen_ules4 green_shinkansen_ules1

Sok vonaton a kartámasznál konnektort is elrejtenek, ha esetleg tölteni szeretnénk elektronikai eszközeinket vagy dolgoznánk a hosszú út alatt, de az olvasni vágyókra is gondoltak az ülésnél elhelyezett apró lámpácskával. A másik nagy különbség, hogy a 2. osztályú kocsikkal ellentétben, nem az ülés hátulján található az étkezéshez használható, kihajtható asztalka, hanem a külső kartámaszból lehet kihajtogatni.

green_shinkansen_ules3 green_shinkansen_ules2

Tokaido shinkansen – Green kocsi

Jpeg

Tokaido shinkansen – Ordinary kocsi

Jpeg

Haruka reptéri expressz vonat – Green kocsi

Jpeg

Haruka reptéri expressz vonat – Ordinary kocsi

Jpeg

Néhány shinkansen- és tokkyu vonaton (“limited” expressz vonat) magazint is biztosítanak az utasoknak, míg másokon több helyet tartanak fenn a bőröndöknek. A Hokkaido vonalon például a személyzet kis méretű törölközőt (oshibori) és üdítőt, meleg italt ad az utasoknak, hogy felfrissüljenek, miközben gyönyörködnek a tájban. Némely zöld kocsi mellett dohányzó részt alakítottak ki, így a legújabb N700-as típusú shinkansen vonatokon is. Éppen ezen plusz kényelmi szempontok miatt egyre több turista választja az 1. osztályra szóló bérletet.

Az 1. osztályra érvényes bérlet megvásárlása különösen jó ötlet, ha a kiemelt időszakokban tervezünk utazni (pl. cseresznyevirágzás vagy Aranyhét ideje alatt), amikor különösen sokan választják utazásukhoz a vonatot. A zöld kocsik általában kevésbé zsúfoltak, emiatt a szellősség mellett nagyobb nyugalomra is számíthatunk.

Vonattól függően egy, kettő vagy három zöld kocsi a jellemző, melyet egy zöld lóhere jelez. Leggyakrabban ezek a kocsik a vonat elején találhatók, de egyes shinkansenek esetén pl. a Tokaido – Sanyo vonalon, rögtön a lépcsők mellett helyezkednek el, hogy az utasoknak ne kelljen sokat sétálni a peronon, a megfelelő kocsi megtalálásához. Ugyanis a jelzéseket Japánban a vágánynál is feltüntetik és mindenki a megfelelő jelnél áll sorba. Mivel a zöld kocsikba előre kell ülést foglalni, sokkal kevesebb szabadságunk van, mint a 2. osztály esetén. Tehát választásunk során érdemes átgondolni, hogy a nagyobb mozgástér és a kedvezőbb árfekvés, vagy a sokkal kényelmesebb utazás előre foglalt üléssel a fontosabb szempontok.

JR Pass vasútbérletedet megvásárolhatod irodánkban vagy honlapunkon.

Photos ©SoraNews24

Forrás: SoraNews24 , Japan Rail Pass, Inside Kyoto