Eddig a Biwa tó rejtélyének homályába burkolózott, azonban most felfedi féltve őrzött titkát a tó egyik apró szigete, a Chikubu sziget. A sziget temploma és az azt körülvevő szentély állítólag egy híd darabjaiból épült, mely egykor Hideyoshi Toyomi oszakai kastélyának részét képezte. A hatóságok szerint a templom, valamint a szentélyegyüttes építési technikája ugyanolyan jellemvonásokat mutat, mint amelyeket Hideyoshi olyannyira kedvelt. A kutatók rendkívül értékesnek tartják, mivel az oszakai kastély főszerkezete a porig égett 1615-ben, Oszaka nyári ostroma során. A sziget 5 fő építménye közül kettő is, a Hogon-ji templomnál található Karamon kapu, illetve a Tsukubusuma-jinja szentély főépülete az ország nemzeti értékei közé tartozik. A másik 3 építmény, így a Kannondo csarnok és két folyosója szintén fontos kulturális örökségek. A templom 4 építménye eredetileg 1603-ban született, Hideyoshi egyik fiának parancsára.
A sziget Nagahama partjától közelíthető meg legegyszerűbben, ahol Hideyoshi először vált kastélybirtokossá. Ezáltal nem is meglepő a Hogon-ji templom és a Toyotomi família közötti mély kapcsolat. Úgy vélik, egykor az oszakai kastély hídját, a Gokurakubashi-t egy lenyűgöző tető díszítette. A 17. századból fennmaradt írásos feljegyzések szerint a hidat Toyokuni-byo-ba vitték át, Hideyoshi mauzóleumához, ahol újraépítették, majd ismét Chikubu szigetére vitték, melyből aztán a Karamon kapu készült.
Ez az első alkalom, hogy egy olyan kutatást végeztek, mely igazolta, hogy az átszállítás és az újjáépítési munkálatok valóban megtörténtek. Shiga prefektúra szakemberei a 2013 és 2020 között tartó felújítási munkálatok alatt megvizsgálták az épületeket, mely során az 5 építmény között 3 hasonlóságot találtak. Ezek mind egy bonyolult technikát, a „kumimono”-t tükrözik (a tető felső része, ami az ereszt tartja).
A Karamon kapu és a Kannondo csarnok kumimono munkájához felhasznált anyagok mérései szintén megegyeznek, emellett kerek felületük ugyanolyan módon került elkészítésre. A Tsukubusuma-jinja szentély főépületében és a templom folyosóin a kumimono alakja egyforma. A prefektúra kulturális javak védelméért felelős osztályának tisztviselője kiemelte, hogy nincs más lehetőség a hasonlóságok magyarázatára, minthogy az épületek ugyanazon ácsmester felügyelete alatt készültek. A kutatók azt is felfedezték, hogy ugyanazokat a mintákat és színkombinációkat használták a szerkezet kumimono részének festésére, bár ezek időközben elhalványultak. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az 5 szerkezet szinte bizonyosan egyetlen szerkezetből, a hídból származik. A tisztviselő szintén kiemelte, hogy az épületek stílusa a Momoyama-korszak (16. század vége) csodálatos design-jára jellemző, tehát feltételezhető, hogy Hideyoshi felügyelte a híd munkálatait. A hidat valószínűleg több részre fűrészelték, majd átalakították, hogy megfeleljenek a Chikubu sziget földrajzi jellegzetességeinek. Amikor a szigetre áthelyezték és felújították, megmutatkozott a négy szerkezet eredeti külsejének festése és annak élénk színei.
A sziget Nagahama és Hikone kikötőjéből is könnyen megközelíthető komp segítségével, melyek jelenleg napi két alkalommal közlekednek.
Forrás: The Asahi Shimbun
Képek: www.taleofgenji.org