A nagyvárosok remek tömegközlekedési hálózatuk révén kifejezetten egyszerűen körbejárhatók. Mi a helyzet azonban azokkal a vidéki kisvárosokkal, ahol a tömegközlekedés kevésbé kiépített? Ilyen esetben lehet hasznos alternatíva az autóbérlés, főleg, ha csoportban, több csomaggal utazunk. Eddig erre nem volt lehetőségünk, hiszen Japán kizárólag az 1949-es Genfi Közúti Közlekedési Egyezmény szerint kiállított nemzetközi jogosítványokat ismeri el. A magyar Kormány 2020. március 1-jén hatályba lépett rendelete alapján, a hatóságok a Genfi Közúti Közlekedési Egyezmény szerint is ki tudják állítani a nemzetközi jogosítványokat, így azok Japánban elfogadásra kerülnek. Tehát kérésre és az utazás célja alapján vagy a Genfi, vagy a Bécsi egyezménynek megfelelően állítják ki a nemzetközi vezetői engedélyeket.
Mire számíthatunk Japánban?
Japánban minimum 18 évesnek kell lennünk ahhoz, hogy volán mögé ülhessünk, emellett nemzetközileg is elismert jogosítvánnyal kell rendelkeznünk. Amennyiben autóbérlés mellett döntünk, számos cég közül válogathatunk, melyek az országot teljes mértékben lefedik. Ezáltal az eddig nehezen megközelíthető helyek, mint Hokkaido vagy Okinawa szigete is sokkal kényelmesebben felfedezhetők.
A bérlés díja cégenként eltérő lehet, valamint függ a bérelt autó méretétől, bérlés időszakától stb. Általában az összegben benne foglaltatik egy minimális biztosítási díj, illetve az adók is, de nem vonatkozik az autóban esetlegesen keletkezett károk fedezésére. Sok társaságnál elvárt, hogy az autót tele tankkal vigyük vissza a kölcsönzőbe (ilyenkor kérhetik a tankolást igazoló blokkot), de előfordulnak olyan helyek is, ahol kedvező áron megtankolhatjuk a kocsit. Fizetéshez már sok helyen elfogadnak bankkártyát, azonban még mindig gyakoribb a készpénz használata, ezért mindenképpen készüljünk vele.
Fontos továbbá figyelembe venni, hogy ha nem a kölcsönzés helyén szeretnénk letenni az autót, további díjat róhatnak fel. Minél nagyobb a távolság, annál magasabb összeggel számolhatunk, egyes esetekben pedig – például Hokkaido – csak abban a megyében tehetjük le az autót, ahol béreltük. Ezen felül számos kiegészítő szolgáltatást vehetünk igénybe – mondjuk családos utazáskor gyerekülést.
Szigetországként, számos kis szigetre is utazhatunk Japánban, így olyan kompokra is válthatunk jegyet, mely autónkat átjuttatja ezek egyikére. Míg a rövid távot megtevő kompok relatíve alacsonyabb árfekvésűek (Kumamoto-ból például Sakurajima-ra), addig közepes vagy hosszú táv esetén magasabb árakkal számoljunk (mondjuk, ha Yakushima szigetére utazunk). Utóbbi esetben célszerűbb a szigeten gondoskodni az autóbérlésről.
A téli hónapokban történő vezetést is meg kell említeni, hiszen főleg az északi régiókban a téli hónapokban jelentős mennyiségű hó hullik. Ezért a havas térségekben ilyenkor a társaságok alapértelmezett felszereltsége közé tartozik a téli kerék. Még ennek ellenére is legyünk körültekintőek, főleg ha nem vagyunk rutinos vezetők a téli időszakban – főleg, hogy az ellentétes oldali közelekedés is sok esetben már önmagában szokatlan lehet.
Tankolás
Országszerte mindenhol találhatunk töltőállomásokat, melyek többségében teljeskörű szolgáltatást nyújtanak, azonban az önkiszolgáló állomások száma is egyre növekszik. Az állomások nagy része éjjelente zárva tart, mások 24 órás nyitvatartással üzemelnek. 2020 márciusában a gázolaj litere nagyjából 140 jenbe került, mely bankkártyával vagy készpénzzel is egyenlíthető.
A teljeskörű szolgáltatást nyújtó állomásokon bevett szokás, hogy egy dolgozó rögtön a kasszához irányít, előtte megkér, hogy állítsuk le a motort. Ezt követően megérdeklődi az igényeinket: milyen benzint szeretnénk és mennyit (ha teli kérjük, mondjuk, hogy „mantan”), illetve megkérdezi hogyan kívánunk fizetni. Az önkiszolgáló állomásokon kizárólag japán nyelvű menü elérhető, ellenben a dolgozók készségesen segítségünkre sietnek.
További fontos tudnivalók:
Japán egyike azon országoknak, ahol a bal oldalon közlekednek, így az autókban a kormány pont az ellentétes oldalon található, mint amihez hozzá vagyunk szokva. Ezért elsőre furcsa érzés lehet az ellentétes oldalon vezetni, de idővel hozzá lehet szokni.
Majdnem minden bérelhető autó automata váltóval felszerelt, hogy a vezetést még egyszerűbbé és könnyebbé tegyék a látogatók számára.
A sebességkorlátozásokra fokozottan ügyeljünk, mivel a legtöbb városban 40 km/h a legfelső sebességhatár, az autópályán 100 km/h, míg máshol 60 km/h a megengedett. A rendőrautók igen gyakoriak az utakon, a japán autópályák minősége az egyik legbiztonságosabb a világon. Azonban legyünk körültekintőek, hiszen egyes útszakaszok, hidak átkelése külön díj fejében tehető meg.
Amennyiben következő Japán utad során nehezen megközelíthető helyekre is szeretnél eljutni és ehhez autót bérelnél, keresd munkatársainkat, akik szívesen segítenek kiválasztani az igényeidnek legmegfelelőbb lehetőséget. Így nem kell órákat az árak és társaságok nyújtotta opciók böngészésével töltened.
További cikkünket is érdekesnek találhatod: Vezetés Japánban
Forrás: Japan Guide